Dnes jsme tu pro vás do 12 hodin.

Co dělat, když dítě bolí v uchu?

Příčiny

Nejčastěji virová infekce, méně často bakteriální nebo plísňová infekce středouší nebo zevního zvukovodu. Další důvod může být mechanické poranění cizím tělesem (špičaté nástroje, včetně tzv. ušních čistících tyčinek) nebo následkem úrazu. Rovněž může být problém na kůži v okolí ucha nebo zduření na tváři např. při příušnicích, nebo zduření uzlin na krku a i toto může dítě vydávat za bolest ucha. Někdy bolí uši u netrénovaných jedinců po potápění v hloubkách nebo skocích do vody.

Léčba

Při úrazu nebo mechanickém poškození vždy vyhledejte pomoc ORL lékaře. Při podezření na začínající zánět středouší je vhodné dítě uložit do postele, kapat do nosu nosní kapky (např. Otrivin, Nasivin) a uvolňovat nosní průduchy od hlenů odsáváním nebo smrkáním - viz Rýma (jinak se přenáší přetlak přes Eustachovu trubici do ucha, které pak bolí i bez zánětu středouší), podejte sirup nebo tablety s ibuprofenem (Nurofen, Ibalgin, atd) a do ucha můžete kapat od 3 let např. volně prodejný Ottic solution nebo Otipax, ev. Otobacid na předpis lékařem. Žádné kapky nebudou fungovat zejména na dole uloženém bubínku v případě, že je kápnete pouze na okraj zevního zvukovodu. Před vkápnutím je třeba u dětí jednou vaší rukou zatáhnout za horní část boltce lehce nahoru a dozadu k vlasům, (aby se zvukovod narovnal a kapky dotekly co nejníže) a druhou rukou kápnete do zvukovodu kapku. U novorozenců a malých kojenců taháte jemně za dolní část boltce spíše lehce dolů a zase druhou rukou kapete kapku.  Nikdy nekapejte do ucha v případě, že z něj něco vytéká. V tomto případě vyhledejte ošetření ORL lékařem. Na bolavé ucho můžete položit chladící polštářek k úlevě od bolesti.

Prevence

Ležícím dětem pravidelně zvlhčovat nos izotonickými roztoky solí a vytíráním nosních průduchů tamponky zvlčenými solným nebo fyziologickým roztokem. Děti přiměřeně oblékat uvnitř i venku, vyhýbat se místům s vysokou koncentrací lidí, tedy například nákupní centra, nebo davové akce. Potápění a skoky do vody trénovat se zkušeným instruktorem. Ušní maz není doporučeno odstraňovat, má v zevním zvukovodu svou ochrannou funkci. Pokud jeho tvorba obtěžuje je možno smotaným buničinovým čtverečkem nebo papírovým kapesníkem do roličky jeho vytékající část odstranit krouživým pohybem tak, aby nedošlo k zatlačení zátky do dolní části zvukovodu. Při zvýšené tvorbě mazu lze použít k jeho regulaci např. Vaxol 1-2 x týdně, při ucpání zvukovodu zátkou pak je vhodné ošetření ORL lékařem a před zákrokem je vhodné opět použití Vaxolu každý den. Vaxol je možné použít i preventivně před plaváním, potápěním a skoky do vody, obzvlášť u osob, které již potíže dříve měly. Vždy po večerní hygieně nebo plavání je třeba boltec osušit tak, aby se v zevním zvukovodu nedržela voda, která v kombinaci s teplem může nakonec vést k zánětu zevního zvukovodu nebo středouší.

Kdy navštívit lékaře

• při výtoku čehokoliv z ucha – navštivte ORL lékaře
  • při ucpání zvukovodu mazovou zátkou – navštivte ORL lékaře
  • při závratích, nestabilitě při chůzi, hučení, pískání v uších –navštivte ORL lékaře
  • při pocitu, že dítě neslyší    - navštivte praktického lékaře pro děti
  • při úrazu nebo nelze-li vyloučit mechanické poškození zvukovodu nebo bubínku  - navštivte ORL lékaře
  • při trvání potíží více než 2 dny přes aplikované obecné rady nebo při zjevně se zhoršující bolesti nebo celkového stavu dítěte  - navštivte praktického lékaře pro děti

Pokud je bolest spojena s horečkami nebo celkovou schváceností dítěte, které odmítá i přijímání tekutin – navštivte praktického lékaře pro děti

© Copyright 2018 MUDr. Romana Benešová s.r.o.

Ordinační hodiny

• Pondělí 12.00 - 18.00
  • Úterý 8.00 - 16.00
  • 8-11 pro nemocné, 12-16 pro zvané zdravé
  • Středa 8.00 - 16.00
  • 8-11 pro nemocné, 12-16 pro zvané zdravé
  • Čtvrtek 8.00 - 14.00
  • 8-11 pro zvané zdravé, 11-14 pro nemocné
  • Pátek 8.00 - 12.00
  • 8-12 pro nemocné, nepravidelně do 15h pro zvané zdravé

Polední pauza: 11.00 - 12.00

Kontaktuje nás

Zeptejte se na co potřebujete nebo se rovnou objednejte.

• U nás pohodlně zaparkujete. Nemáme "modré zóny"!
+420 774 820 600 Kontaktujte nás